خرید و فروش آپارتمان در سعادت آباد

خرید و فروش آپارتمان، خانه، ملک کلنگی، ویلا در سعادت آباد

خرید و فروش آپارتمان در سعادت آباد

خرید و فروش آپارتمان، خانه، ملک کلنگی، ویلا در سعادت آباد

مسکن و بازار مسکن بر سر دوراهی رونق و تورم

هنوز 5‌ ماه از روزی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌کل بانک مرکزی برای نجات بخش مسکن نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور نگاشتند، نگذشته بود که مدیران این دو دستگاه دولتی بر سر چگونگی هدایت بازار مسکن با یکدیگر به اختلافی آشکار برخورد کردند.

وام 80 میلیون تومانی مسکن به اصلی‌ترین محل اختلاف بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است تا نتیجه آن برای بازار مسکن، تداوم رکود و بلاتکلیفی باشد. در این میان یک وزارتخانه به‌دنبال راهکاری برای خروج مسکن از رکود است و دستگاهی دیگر سیاست‌های کنترل تورم را بر رکود اقتصاد از خروج ترجیح می‌دهد.
  
به همین دلیل عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام مسکن به 80میلیون تومان را روی میز می‌گذارد اما ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی بعد از چند‌ماه آن را نمی‌پذیرد تا همچنان چشم‌انداز روشنی برای خروج از رکود در این بخش وجود نداشته باشد. حتی پیشنهاد تعدیل شده وزارت راه و شهرسازی مبنی بر 60 میلیونی شدن وام مسکن هم چندان با استقبال مواجه نمی‌شود.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال‌های 1391 و 1392 به ‌ترتیب 2.4 و 7.6 درصد کاهش یافته است. پروانه‌های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری ایران در بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 30.6 درصد کاهش یافته است. این آمار در تابستان سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش 39.1 درصدی را تجربه کرده است. این آمارها نشان می‌دهد که رکود در ساخت‌وساز همچنان ادامه دارد و اگر دولت تدبیری برای خروج مسکن از رکود نیندیشد، گرانی هرچند با تاخیر زمانی بالا‌خره دامنگیر مسکن خواهد شد. تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته بار‌ها و بارها تکرار شده است اما ظاهرا دولت‌ها همچنان بر مدار تکرار سیاست‌های پیشین می‌چرخند.

بر اساس گزارش مرکز آمار در تهران طی فصل پاییز تعداد معاملات زمین و ساختمان کلنگی کاهش 22.7 درصدی را تجربه کرده است. در بخش آپارتمان مسکونی تعداد معاملات با کاهش 13.3 درصدی همراه شده و تعداد معاملات اجاره نیز در تهران طی فصل پاییز 22.4 درصد نسبت به تابستان کاهش یافته است. تعداد معاملات در بازار مسکن نسبت به پاییز سال گذشته وضعیت نسبتا بهتری را تجربه کرده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تعداد معاملات زمین و ساختمان کلنگی در تهران طی فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته 3.5 درصد افزایش یافته است. خرید و فروش آپارتمان در این فصل نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد 38.4 درصدی داشته و معاملات اجاره افزایش 5.4 درصدی را تجربه کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد